RTLZ

Bioscoopbezoek voor het eerst in 10 jaar gedaald

8 januari 2019 16:00

Nederlandse bioscopen trokken in 2018 voor het eerst in 10 jaar minder bezoekers. Toch staat de bioscoopsector er nog best aardig voor. De omzet van kaartverkoop steeg en hoewel het bioscoopbezoek in de eerste helft van 2018 dramatisch was, werd in het najaar een flinke inhaalslag gemaakt.

Het aantal bioscoopbezoeken komt uit op ruim 35,7 miljoen, 0,8 procent minder dan in 2017. Dat maken de Filmdistributeurs Nederland (FDN) en de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF) bekend.

Opvallend, want het bioscoopbezoek zat de afgelopen 10 jaar juist in de lift. In 2017 steeg het aantal verkochte kaartjes nog met 5,3 procent naar bijna 36 miljoen. Het gemiddelde bioscoopbezoek per hoofd van de bevolking kwam uit op 2,1 keer per jaar, het hoogste sinds 1978.

WK, hete zomer en weinig blockbusters

Ondanks de daling maakt de branche zich geen zorgen. Volgens verenigingen gingen vooral de eerste helft van het jaar flink minder mensen naar de film, maar in het najaar haalden de bioscopen hun achterstand weer in.

"Aan het eind van de zomer leek de branche af te stevenen op een forse daling van het aantal bezoekers", stellen FDN en NVBF. "Dat kwam vooral door het WK voetbal, de zeer hete zomer en het ontbreken van grote blockbusters in het eerste halfjaar van 2018."

Kaskrakers in de herfst

In het najaar maakte de branche een inhaalslag met films als Bohemian Rhapsody (1.329.974 bezoekers), Mamma Mia! Here We Go Again (963.895 bezoekers) en Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald (905.488 bezoekers). Dit zijn ook de best bezochte films van 2018. Dankzij deze kaskrakers is de daling een stuk minder dan de bioscopen aan het eind van de zomer vreesden.

De omzet uit kaartverkoop steeg wel. Die kwam in 2018 uit op ruim 312,4 miljoen euro, een groei van 3,5 procent in vergelijking met 2017. De gemiddelde ticketprijs steeg naar 8,75 euro, een verhoging van 4,3 procent ten opzichte van 2017.

Nieuw publiek en innovatie

Ondanks de lichte daling verwacht de sector dat de groei van de afgelopen tien jaar weer doorzet in 2019. Ze hebben hoge verwachtingen van de bezoekersaantallen voor nieuwe bioscoopfilms in 2019. Zo komt er een nieuwe film uit van Quentin Tarantino en krijgen kaskrakters Frozen en The Lego Movie een vervolg. "En de belangrijkste wordt de bioscooprelease van The Lion King", zegt bestuurslid Hajo Binsbergen van Filmdistributeurs Nederland.

Volgens Binsbergen stijgt de gemiddelde leeftijd van de bioscoopbezoeker. "Vooral voor mensen boven de veertig is er meer aanbod en theaters spelen ook steeds beter in op de behoeften van deze doelgroep."

Muziekfilms

Verder trokken bioscopen dit jaar een nieuwe doelgroep, zeggen de brancheverenigingen. Muziekliefhebbers kochten kaartjes voor muziekfilms zoals Bohemian Rhapsody, Mamma Mia! Here We Go Again en A Star is Born. Bioscoophouders merkten dat daar veel mensen op af kwamen die normaal niet naar de film gaan, zegt Binsbergen.

Het genre lijkt populair en in 2019 verschijnen meer muziekfilms. Volgend jaar staat bijvoorbeeld Rocketman op de planning, een film over het leven van Elton John.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Dit zijn de grootste bioscoophits en flops van 2018

Nederlandse films minder bezocht

Verder investeren exploitanten en distributeurs in de groei van het aantal bezoekers, onder andere door de introductie van nieuwe techniek, marketing, renovaties en nieuwbouw. Zo investeerde bioscoopketen Pathé in de 4D-filmtechnologie 4DX, waarbij de stoelen meebewegen met de actie in de film. Volgens Pathé slaat het aan: de voorstellingen waren bijna doorlopend uitverkocht.

Het aantal bezoeken aan Nederlandse films daalde, maar dat is niet verrassend. Het animo voor Nederlandse bioscoopfilms daalt al jaren. Terwijl het aantal verkochte kaartjes voor buitenlandse films de afgelopen vijf jaar met meer dan 30 procent toenam, daalde de kaartverkoop voor Nederlandse films met 36 procent.

Het aantal bezoeken aan Nederlandse films kwam in 2018 uit op 4 miljoen. De best bezochte films zijn Bon Bini Holland 2 (406.430 bezoeken), Bankier van het Verzet (406.015 bezoeken) en Doris (363.887 bezoeken).