Stijlicoon herboren

Nieuwe Land Rover Defender herijkt wat retro is

10 september 2019 21:28

De Land Rover Defender is een tijdje dood geweest, maar herleeft nu met een splinternieuw model. Het beste nieuws: er is een prachtig driedeurs model met korte wielbasis voor de purist.

Er zijn een paar dingen gelijk gebleven aan de nieuwe Land Rover Defender: De naam, de keuze voor een Defender 90 en een langere 110-versie, het chunky exterieur-ontwerp, bruikbare offroadcapaciteit, en meer 'street cred' dan je op kunt. 

Maar er is ook heel erg veel veranderd. Geen ouderwetse frame waar de auto op is gebouwd, maar een aluminium monocoque. Geen ouderwetse ophanging, maar onafhankelijk verende wielen rondom. Inclusief een optie op luchtvering.

Uiteraard zijn de auto's ook een beetje groter geworden. Tussen de 44 en 72 centimeter afhankelijk van het type dat je kiest. Lichter zijn ze ook niet geworden. De kleine Defender 90 weegt 2133 kilo met een viercilinder diesel. 

Nieuwe tech aan de binnenkant

Het grootste verschil spot je echter aan de binnenkant. Het interieur voelt niet langer als de binnenkant van een koekblik, maar als een functioneel en luxe werkstation. De lijnvoering is nog even robuust, maar je vindt nu wel een touchscreen en kleine LCD-schermpjes in de kachelbediening.

Het dashboard is ook een 12,3 inch scherm geworden. De stoere cameraviews die je mee doen kijken terwijl je door het water waadt of een scherpe rots probeert te vermijden zijn ook optioneel aanwezig. Feestelijk wordt het als je door de accessoirelijst gaat. Niet veel auto's zijn bijvoorbeeld verkrijgbaar met een tentdak. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

De 5 beste conceptcars van de Frankfurt Autoshow

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Top 8: nieuwe auto's van de Frankfurt Autoshow