Beeld © Getty Images
Beeld © Getty Images
'Fake news!'

YouTube en Google halen 300 Trump-advertenties offline

2 december 2019 10:17

Google en dochterbedrijf YouTube haalden afgelopen zomer ruim driehonderd advertenties van de politieke campagne van Donald Trump offline.

Dat blijkt uit onderzoek van 60 Minutes, dat keek naar de transparantierapporten die de zoekgigant geregeld naar buiten brengt.

In de rapporten staat dat de Trump-reclames van YouTube zijn geweerd, maar een exacte reden hiervoor wordt niet gegeven. De weggehaalde advertenties zijn ook nergens terug te vinden. 

Paar dagen te zien

60 Minutes sprak met YouTube-ceo Susan Wojcicki, waarbij werd gevraagd naar de Trump-reclame. Daarbij zei ze dat 'er advertenties van Trump zijn die niet door Google en YouTube zijn goedgekeurd'. Ze wilde niet vertellen wat de reden hierachter precies is.

De meeste advertenties waren een paar dagen te zien voordat ze door Google offline werden gehaald. Vermoedelijk zijn ze daarom wel gezien door internetgebruikers, maar het exacte bereik is niet bekend.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Nieuwe' Apple-fabriek speelt hoofdrol in campagnevideo Trump

Google ligt samen met andere techbedrijven al langer onder vuur door Amerikaanse conservatieven. Zij zeggen dat de bedrijven en hun algoritmes bevooroordeeld zijn, zodat progressieve standpunten vaker opduiken.

Daar is volgens Wojcicki niks van waar. "YouTube staat vol met succesvolle conservatieve videomakers", vertelt ze in het interview. "Onze systemen en algoritmes kunnen geen onderscheid maken tussen Democraten en Republikeinen."

Zo gebruikt Defensie VR en e-bikes

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's