Slimme snufjes

Duurtest Ford Focus: wat is er écht nieuw?

26 november 2018 13:11

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto voor Bright. Dit keer is dat de nieuwe Ford Focus. Dit zijn de drie meest vernieuwende opties.

Je kunt in 2018 leven en het volstrekt normaal vinden dat je in je huiskamer zegt "Hé Google zet de lichten aan" en het gebeurt. Maar ondanks dat de technologie daarvoor in elke smartphone te vinden is en de Ikea voor een tientje een lamp verkoopt die daarop reageert, is veel van die gedemocratiseerde technologie nog niet wijd verspreid.. Deels omdat een lichtknop echt een geweldige storingsloze uitvinding is die nooit updates hoeft te draaien, maar deels ook omdat mensen door de bomen het bos niet meer zien.

Ondanks dat ik zelf midden in de wereld van die vernieuwing leef, begrijp ik dat sentiment maar al te goed. Als er een nieuwe auto voor onze Duurtest op de oprit verschijnt, dien ik een boekwerk aan flyers, brochures en handleidingen door te werken om een idee te krijgen van wat de auto kan. Dat is al vervelend genoeg, maar dan moet je ook nog goed opletten of jouw versie van de auto de genoemde opties wel of niet aan boord heeft.

Zo ook bij de Ford Focus die we deze maand rijden. Vorige week liepen we de optielijst al even af en zelfs met het overslaan van zaken als elektrisch bedienbare ruiten en verlichting die zichzelf aan- en uitschakelt, was er nog een waslijst over waarvan je het begin vergeten bent als je aan het einde bent gekomen. 

Vandaag hebben we het dus over de échte vernieuwingen in de Ford Focus. Volgende week geven we je mee wat de opties zijn die je écht moét kiezen als je zelf een Focus aanschaft. Onze aanraders. 

1. Intelligent Cruise Control

Als iedereen die een nieuwe auto koopt kennis had gemaakt met radar cruise control, dan vermoed ik dat 75 procent van de kopers het op zijn nieuwe auto zou installeren. Het maakt rijden op lange afstanden zoveel relaxter. Files worden minder akelig en je hoeft niet meer bang te zijn dat je door even niet op te letten op je voorligger klapt.

Ford gaat met Intelligent Cruise Control nog een stapje verder. Je auto las de verkeersborden al, maar nu kan hij daar ook iets mee doen. Stel je intelligent cruise control in en rijd je met 130 km/u de ring Groningen tegemoet, dan remt de auto zelf af naar 70 km/u bij het bord en blijft op die snelheid rijden. Je kunt van tevoren instellen wat de snelheid moet zijn. Zo kun je tot 10 km/u langzamer of harder dan het maximum rijden.

Wij rijden de handbak, waardoor je dus nog wel zelf moet schakelen als de auto afremt, maar met de automaat is Intelligent Cruise Control natuurlijk helemaal een feestje. Heel af en toe mist de Ford een bord en moet je zelf de boel bijstellen, maar in zeker 90 procent van de gevallen gaat het goed. 

2. Van drie- naar tweecilinder

Nog een verbetering op een bestaand idee: Ford heeft met de 1 liter ecoboost-motor al een keur aan prijzen gewonnen. En terecht, want ondanks dat er niet meer dan drie colablikjes aan ruimte is voor benzine en lucht om te ontploffen, komt er toch 100 tot 125 pk uit de motor en voelt de Focus nooit langzaam.

Om het blok nog zuiniger te maken, kan de nieuwe Ecoboost-motor in deze auto zichzelf ook transformeren tot 2 cilinder. Als je op je dooie gemakje met 80 km/u op de cruise control door de landerijen rolt, schakelt 1 van de 3 cilinders uit en rijd je feitelijk op een 0,6 liter tweecilinder motor. Dat maakt hem nog zuiniger dan hij al was. Met tijdig remmen en goed anticiperen haalde ik met de eerste versie van die motor al 1 op 20. Dat gaan we tijdens deze test proberen te overtreffen. 

3. Active Park Assist 2

Er is wederom niets nieuws onder de zon, maar wel veel vernieuwends. Ook Active Park Assist heeft een update gehad. Automatisch inparkeren bestaat al een tijdje, maar was niet heel erg praktisch. Je zette het systeem aan om een parkeervak te vinden en moest zelf de versnelling en de rem regelen, terwijl je auto alleen stuurde. Je werd dan gedwongen om tegelijk om je heen te kijken naar het verkeer en op een scherm te kijken of je de auto al weer in de 1 moest zetten.

In praktijk gebruikte ik het dan ook nooit. Dat kan wel eens veranderen met deze nieuwe versie. Daarvoor hoef je namelijk alleen nog maar een knop ingedrukt te houden (mits je de automaat hebt besteld). De auto doet het sturen, gas geven en remmen helemaal zelf, zolang je de knop ingedrukt houdt. 

Volgende week meer over deze nieuwe Ford Focus. Heb je vragen, of wil je dat we iets voor je uitzoeken of proberen? Laat het weten op Twitter of Facebook.

Volg de duurtest

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Wekelijks beschrijft hij zijn ervaringen. Volg zijn updates. Lees ook:

Deel 1 Ford Focus: veel tech aan boord