Duurtest: de beste auto's waar we in 2018 in reden

Duurtest: de beste auto's waar we in 2018 in reden (1)

27 december 2018 15:25

Rutger blikt terug op de auto's die hij voor ons testte het afgelopen jaar. Vijf top 3's; om te beginnen de Tech Top 3.

Wie Bright een beetje bijhoudt kan denken dat tech zich razendsnel ontwikkelt. Overall is dat ook zo, maar wie inzoomt op specifieke categorieën ziet dat het vaak ook met horten en stoten gaat. Pentium 1, 2, 3 volgden elkaar razendsnel op en betekenden echte vooruitgang. Maar daarna was de snelheid van innovatie er een beetje uit. In de autobranche kun je vernieuwingen ook van verre zien aankomen in verband met de lange productplanningstijden. De Tesla Model 3 praten we al jaren over en reden we (als tweede Nederlandse nieuwsoutlet) voor het eerst in november dit jaar. Grote verrassingen komen we dan ook niet vaak tegen als het om tech gaat, maar de top 3 van dit jaar hadden we niet helemaal kunnen voorspellen. 

1. Mercedes A Klasse

De Mercedes A klasse staat vooral in deze top 3 omdat hij verraste. Dat de Model 3 bomvol tech zit wisten we al, dat een auto van 50 duizend euro leuke tech aan boord heeft verbaast ons ook niet. Kleine disclaimer over de A Klasse; je moet wel de juiste packs en opties selecteren om die geweldige augmented reality navigatie en dat enorme digitale dashboard in je auto te hebben. Maar op de motor na voelt de A Klasse als de ons beloofde toekomst van autorijden. 

Week 1 en 3

2. Tesla Model 3

De betaalbare Tesla is er nog steeds niet, maar de dure variant van de betaalbare Tesla komt nu voor een kleine 60 duizend euro naar Nederland. Ik mocht in Los Angeles een rondje doen met deze nieuwe auto en bekeek wat er vernieuwend aan is. Een interieur dat ontdaan is van werkelijk elk overbodig knopje, was het meest opvallend. In eerste instantie voelde dat als verlies. Maar na verloop van tijd besef je: als de ruitenwissers en de lampen toch vanzelf aangaan, waarom heb ik er dan een aparte knop voor nodig. De Model 3 viel alleen tegen op de achterbank. Die is erg laag, waardoor je als volwassene een rare zit hebt. Alsof je op een kinderstoel bent gaan zitten. Maar de sensortechnologie, die feilloos je omgeving scant, de nieuwste versie van autopilot, het starten van de auto met je smartphone: het is allemaal ver voorbij wat de traditionele merken aan het doen zijn. 

 

3. Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo

Een auto die je wellicht niet direct met top tech zou identificeren is deze Porsche met de lange achternaam. De station wagon versie van het verlengde sporticoon. Een auto waarvan ik (op basis van ervaringen met zijn voorganger) bijzonder weinig vertrouwen in had. Hij zou vast lekker rijden en hard gaan, maar een hardcore ervaring lag niet in de lijn der verwachting. Hoe mis had ik het? Het was niet eens de 680 pk die me de rillingen gaf, maar het absurde Jekyll and Hyde gedrag. Of eigenlijk gaat die vergelijking niet eens op, want de E-Hybrid is zeker 3 auto's: een helemaal stille elektrische cruiser (voor korte afstanden), een comfortabele reisauto voor lange afstanden en een absoluut brullend monster met een druk op de knop. 

Second opinion: Porsche Cayenne E-Hybrid

Behalve door Rutger worden onze auto's ook gereden door een vaste poule chauffeurs. Die zijn het regelmatig niet met Rutger eens. Zoals in dit geval Bram Willemse. 

Leuk dat de Panamera een wolf in schaapskleding is, maar voor de Cayenne met de iets kortere achternaam moest elke feature nóg beter om een tank ook als een sportwagen te laten voelen. De mensen van Porsche waren er net zo trots op als ik er van onder de indruk ben. Hij hield voor mij het midden tussen een coke snuivende bizon en een in bochten licht overhellende gazelle. Dus move over, Panamera! 

P.S. De kandidaten voor deze lijst zijn de auto’s die we zelf gereden hebben. Onafhankelijk van het jaar waarin ze op de markt kwamen. Auto’s die we niet konden of wilden testen dingen niet mee naar een plek in deze uiterst subjectieve klassering.