Design Top 3

Duurtest: de beste auto's waar we in 2018 in reden (2)

28 december 2018 14:34

Rutger blikt terug op de auto's die hij voor ons testte het afgelopen jaar. Vijf top 3's; vandaag de Design Top 3.

We reden dit jaar weer een paar beauties in de Bright Duurtest. Wederom was het lastig kiezen tussen de verschillende varianten schoonheid. We belonen hier betaalbaar ontwerp altijd meer dan exclusieve varianten. Houd dat in uw achterhoofd. Omdat over smaak niet te twisten valt, gaan we er ook dit jaar gewoon weer vanuit dat ik gelijk heb. Correspondentie over de uitslag is niet mogelijk. 

1. Volvo XC40

Had u mij een jaar geleden verteld dat een relatief kleine SUV op nummer 1 onze design top 3 zou verschijnen, dan had ik u hartelijk uitgelachen. Maar Volvo heeft iets uitmuntends gedaan met hun XC40. Binnen én buiten. Ik voorspel u een toekomstige design klassieker. Geen enkele overbodige lijn, stevig zonder lomp te worden, zelfverzekerd zonder agressief over te komen. Een klein Zweeds meesterwerkje is het. 

Deel 1 en 2

2. Mazda CX-5

Wat? Gat! Nog een SUV in onze design top 3? Ja, echt. De fraaiste Mazda is nu ook een SUV. Ook hier is zowel aan binnen- als buitenkant veel liefde besteed en zijn er gewaagde keuzes gemaakt. Met name de grille die vanaf de zijkant gezien een stukje oversteekt is werkelijk fenomenaal fraai. 

Lees deel 1, 2, 3 en 4

3. BMW i8 Roadster

De BMW i8 Roadster is met een enorme voorsprong de auto die het meest in het oog sprong dit jaar. Gebaseerd op de i8 coupe die we 3 jaar geleden al reden, is dit ondanks zijn leeftijd nog steeds een auto die voelt als iets uit een verre toekomst. In bijna alle opzichten. De vorm, de verlichting, de vleugeldeuren, de bediening, de aandrijving. Het is een auto waarin je werkelijk kan ontsnappen aan alles. Behalve aandacht dan. Bij de Albert Heijn in Winsum staat de broodafdeling even stil en met de monden open de parkeerplaats op te kijken. De visboer heeft plots geen aanspraak meer en ik als chauffeur moet soepel over de gigantische dorpel heen klimmen en doen alsof dit voor mij normaal is. Ik raad iedereen af zo'n opvallende auto in oranje te kopen. Anthraciet is ideaal voor stealth. Wit is in mijn ogen de fraaiste kleur. Voor die stormtrooper look.  

 

Second opinion: Alpine A110

Behalve door Rutger worden onze auto's ook gereden door een vaste poule chauffeurs. Die zijn het regelmatig niet met Rutger eens. Zoals in dit geval Willem Jan Keddeman. 

'Hier heeft Rutger duidelijk een klap van le moulin gehad. Waar de Duitse merken zich blindstaren op gap-fillers en de leasemarkt, leveren de Fransen deze prachtige en knotsgekke sportwagen. Je hoeft maar een blik te werpen om te zien waar deze auto voor gemaakt is, plezier. Hoewel retro-design niks nieuws onder de zon is, weet Alpine zich met een wonderschone coupe opnieuw te vestigen in autoland. Een hommage aan de oorspronkelijke visie van Jean Rédélé. De A110 is het bewijs dat retro niet suf hoeft te zijn en niet exact hoeft te corresponderen met vervlogen tijden. De prachtige lijnen passen perfect bij het dynamische karakter van deze prachtige auto. Het lage gewicht en het speelbare karakter zorgen voor een onmetelijke grijns die niet weggaat. Driewerf hoera voor wat Frankrijk met deze auto heeft neergezet, jullie krijgen van mij de volle mep. Allez, les Bleus!'

P.S. De kandidaten voor deze lijst zijn de auto’s die we zelf gereden hebben. Onafhankelijk van het jaar waarin ze op de markt kwamen. Auto’s die we niet konden of wilden testen dingen niet mee naar een plek in deze uiterst subjectieve klassering.