Cabrio

Duurtest BMW i8 Roadster: wonderschoon compromis

7 januari 2019 12:32

De BMW i8 is er sinds kort ook als cabrio. Bright-autotester Rutger reed de plug-in hybride om te zien of hij nog net zo futuristisch voelt als vier jaar geleden.

Wij reden in de Duurtest de BMW i8 Roadster kort na de Alpine A110. Een grote futuristische BMW met semi-elektrische aandrijving, versus een retro klein Frans sportautootje dat alles uit zijn 1.8 liter motorblok probeert te persen. Op papier vind ik de i8 de duidelijke winnaar. De mogelijkheid om zuinig elektrisch te kunnen rijden én bliksemsnel in te kunnen halen is een bijzondere combinatie.

Maar de Alpine deed ons ook de nadelen voelen van de i8. De i8 is gigantisch. Hij is breed en hij is lang. Stationwagon lang. Dat maakt hem niet ideaal voor in een stad en geeft je ook minder het gevoel dat je een behendig karretje hebt. De i8 is ook zowel zuinig en elektrisch als een beest met een benzinemotor, maar die benzinemotor is niet helemaal eerlijk. Het is een 3 cilinder van 1,5 liter volume waar 250 pk uitgeperst wordt. Dat is indrukwekkend genoeg, maar een driecilinder heeft wel wat tekortkomingen in het auditieve spectrum. BMW heeft daarom een dubbele uitlaat gemonteerd, waarvan het rechtergedeelte dienst doet als uitlaat en het linkergedeelte een speakerbehuizing is.

Lekker geluid

Zowel in de auto als buiten de auto wordt dus geluid gegenereerd om de motor te doen klinken als pak hem beet een 8 cilinder. Dat geluid is echt geweldig lekker. Geen hysterisch Italiaans hoog gejank. Het klinkt bijna Amerikaans in zijn wat luie grommerigheid. Voor de purist is dit natuurlijk een gruwel, maar welke purist rijdt een plug-in elektrische sportwagen van dik 1,5 ton? 

De Alpine is naast de i8 het kenmerk van eenvoud. Een moderne update van een klassiek ontwerp, met stoelen die je vooral op de plek moeten houden bij heftig gooi- en smijtwerk en achter je net genoeg ruimte voor de 1,8 liter benzinemotor met vier cilinders die brult alsof zijn leven er vanaf hangt. Rauw en snerpend. Als een raceauto. Wat deze auto's met elkaar gemeen hebben is de sportieve aspiraties, de 0-100 tijd (ongeveer) en de minimale bagageruimte. Verder zouden ze niet meer van elkaar kunnen verschillen.

Van de twee krijgt de i8 overigens veruit de meeste aandacht. Als je onopvallend over straat wil gaan, dan is dit de laatste auto die je moet kiezen. Van bejaarde tot baby: allemaal moeten ze zien wat daar nou in vredesnaam voorbij komt. 

Liever volledig elektrisch?

De BMW i8 Roadster is een wonderschoon compromis. Een auto die een mooi beeld schetst van onze toekomstige auto's. Maar ook een auto die technologisch nog met één been in het verleden staat en dat probeert te overschreeuwen. BMW kan wat mij betreft volgend jaar een visueel ongewijzigde i8 op de markt brengen met een volledig elektrische aandrijflijn en hij zal nog meer voelen als een auto van de toekomst. 

Volg Bright op YouTube voor meer video's over auto-innovaties.

Foto: Bram Willemse

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Deze BMW i8 Roadster lijkt afkomstig uit de toekomst